Dolswim tour en rondrit door het Zuid-Westen - Reisverslag uit Balaclava, Mauritius van Sandra Bos - WaarBenJij.nu Dolswim tour en rondrit door het Zuid-Westen - Reisverslag uit Balaclava, Mauritius van Sandra Bos - WaarBenJij.nu

Dolswim tour en rondrit door het Zuid-Westen

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

28 Augustus 2017 | Mauritius, Balaclava

Na een heerlijk relax strandweekend stond er voor vandaag weer een uitstapje op de planning. Gisteren kregen we te horen dat de vroege boottocht niet doorging vanwege de hoge golven. Zaterdag en zondag waren alle tours geannuleerd. Nu gingen we om 10 uur en werden we om 8 uur i.p.v. 6 uur opgehaald. Dat vonden wij geen probleem, konden we toch wat langer slapen. Om 7 uur eruit en nog even ontbeten voor we vertrokken. We zaten weer met z'n vieren in een minibus. Het was 1,5 uur rijden omdat het toch druk is op de wegen. Maar zo zagen we weer een ander stukje van het eiland. We waren ruim op tijd bij de Dolswim tour. We zaten met nog 2 andere mensen op de boot, dus ruimte genoeg. Het was niet het meest gunstige weer voor het zwemmen met de dolfijnen. Er waren nog steeds veel golven, hierdoor is het water ook minder helder dus is het slechter te zien waar ze zwemmen onder water. Al snel toen we vertrokken waren zwom er een tuimelaar, die zijn een stuk groter als de de dolfijnen waar we mee zouden gaan zwemmen. Er varen natuurlijk veel meer bootjes naar de zelfde plek waar ze zitten. Het was een kwartiertje varen naar de baai waar ze zwemmen. Daar gingen ze, best een hele groep bij elkaar. Mooi om te zien, lastig om ze bij te houden. Zo zitten ze voor de boot en ineens weer een stuk verder achter de boot. Je zag mensen van andere boten het water in gaan als ze dichtbij waren, maar dan zijn ze ook snel weer weg en zo snel kunnen wij niet zwemmen. Mel en Eef wilde het wel graag proberen, je mag maar met 2 tegelijk van de boot, met de instructeur. Ze zijn klaar gaan zitten met snorkel en flippers op de rand van de boot. Tot ze het sein kregen dat ze erin moesten springen. Toen ze dichtbij waren sprongen ze erin en zwommen ze in dezelfde richting, het viel niet mee, want ze zijn zo weer weg. Weer op de boot gestapt en verder rondjes varen tot we weer in de buurt waren. De derde keer waren ze echt heel dichtbij, heel kort, maar super gaaf.
Het was toch een hele bijzondere ervaring, zo dichtbij een groep dolfijnen in het water, en ook vanaf de boot was het erg leuk.
Daarna nog naar een stukje zee gevaren waar we konden snorkelen. Met een stukje brood erbij kwamen er heel veel mooie gestreepte vissen om je heen zwemmen. Ook dit was weer leuk, zeker voor Eef die gek is op snorkelen.
Nadat we terug van het varen en omgekleed waren zijn we weer ingestapt bij de chauffeur in de minibus. Die zou ons verder een mooi stukje van het zuid westen van Mauritius laten zien. Eerst gingen we naar een restaurantje onderweg om te lunchen. We reden weer de bergen in naar een nationaal park. Het was ontzettend groen allemaal, erg mooi. We zijn een klein parkje ingegaan waar een waterval is en de "Seven Coloured Earth" daar heeft een stuk grond allemaal verschillende kleuren, dit is ontstaan door de vulkaan. Daar liepen ook nog een paar reuze schildpadden, ook leuk om te zien. Toen weer verder richting een Hindu tempel. Hier werd de weg ineens heel breed met een brede strook voor wandelaars en grote parkeerplaatsen. Onze gids vertelde dat dit was voor een groot feest in februari bij de Hindoes. Dan komen er 600.000 mensen vanaf het hele eiland naar die plek om te bidden. Sommige lopen wel 5 dagen. Verder in het jaar wordt de weg helemaal niet zoveel gebruikt. Heel bijzonder dat dat allemaal gewoon zo aangelegd is voor 1 feest in het jaar. Bij de tempel zijn we uitgestapt en hebben we even gekeken. Er is ook een groot meer wat ze "The Holy Lake" noemen. Daar waren ook mensen die bij alle beelden offers gingen brengen, eten en wierook, met de blote voeten in het heilige water en bidden bij ieder beeld. Bijzonder om te zien hoe dat gaat. Onze gids is zelf moslim. Hij verteld dat in Mauritius alle geloven goed met elkaar omgaan en elkaar respecteren. Wat zou het mooi zijn als dat overal in de wereld zou kunnen!! We zijn weer verder gereden naar een prachtig uitkijkpunt vanaf de berg over het groene dal naar de oceaan. Als laatste wilde hij ons nog een hele mooie krater laten zien. Eerst nog door allemaal kleine straatjes, waar je ook de arme mensen in hutjes ziet wonen. Uiteindelijk was het een hele mooie krater, 85 meter diep met onderin heel mooi groen water, prachtig. Alleen was mijn fototoestel niet genoeg opgeladen en deed die het niet meer. Dus van de middag na de dolfijnen hebben we alleen foto's met de telefoons genomen. Thuis ga ik er foto's bij zetten, dan kunnen jullie ze ook nog zien. Het was nog een uur terug rijden naar het hotel en we waren om 18 uur terug. Een hele dag zo, maar wel weer een hele leuke. Nu naar bed voor ons laatste nachtje hier. Morgen een dagje strand bij het hotel. De koffers zijn al gepakt en we worden om 18.20 uur opgehaald en slapen morgennacht in het vliegtuig. Om 21.50 uur vertrekken we naar Dubai en woensdag om 13 uur zijn we, als alles goed gaat op Schiphol. Het laatste verslag van onze terugreis maak ik thuis.

• 29 Augustus 2017 - 12:56

Jacques:

Wat een geweldige dag weer,de rest horen en zien we thuis wel. Goeie reis. Groeten Jacques