Tweede dag in Phalaborwa - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Sandra Bos - WaarBenJij.nu Tweede dag in Phalaborwa - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Sandra Bos - WaarBenJij.nu

Tweede dag in Phalaborwa

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

09 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Vanmorgen om 6 uur zijn we opgestaan en om half 7 zaten we aan het ontbijt.
Om 7 uur zaten we bij de receptie te wachten tot we opgehaald werden. We waren daar met nog 6 andere mensen. Een gezin met 2 jongens en twee onderwijzeressen die hier 3 weken vrijwilligerswerk doen op de lokale basisschool. De vader van het gezin met de 2 jongens is toevallig familie van de familie Levarht uit Aalsmeer. Bij die oom, bij ons om de hoek, staat hun auto geparkeerd deze vakantie. Toch grappig als je zo in gesprek raakt met mensen.
Met een busje moesten we een half uur rijden naar de olifant rivier. We reden langs de mijnen, daar wordt hier nog volop in gewerkt. Er zijn er nog veel van in Zuid-Afrika. Onderweg zagen we al twee wrattenzwijnen en een giraffe, het eerste wild was alweer gespot voor vandaag.
Bij de rivier aangekomen nog even door het winkeltje met handgemaakte souvenirs gelopen en toen konden we de boot op. We hadden een aardige reisleider mee en de schipper van de boot wist ook veel te vertellen.
Als eerste zat er een soort leguaan op een steen, later zagen we een buffel tussen de bosjes en verderop zat een groep bavianen. Er liepen een paar wrattenzwijnen te scharrelen in het gras. Ook zijn we een paar krokodillen tegengekomen. Het was heel relax zo langzaam varen over de rivier, maar we hadden gedacht wat meer te zien zo langs de waterkant. We gingen ook nog een stuk de andere kant van de rivier op. Misschien dat we daar wat meer geluk zouden hebben. Een paar impala’s zie je altijd wel, dat vinden we al heel gewoon inmiddels. Ook nyala’s, waterbokken en kudu’s gezien, dit zijn allemaal een soort van grote herten. In de verte stond een groep olifanten. Na nog een stukje varen zagen we een nijlpaard in het water, de boot verminderde wat vaart en kwam langzaam dichterbij. Het nijlpaard voelde zicht wat opgejaagd en hij kwam een heel stuk het water uit en ging met een vaart een stuk naar voren, daar was nog een nijlpaard. Hij ging een paar keer onder water en kwam weer een heel stuk uit het water om snel naar voren te gaan. Wij zijn er toen niet verder meer achter aan gegaan. Om hier een goede foto van te maken viel niet mee en Eef was net te laat om het te filmen. We zijn weer omgekeerd om terug te varen. De groep olifanten, die eerder nog wat verder weg waren,stonden nu aan de kant van de rivier te drinken en met zand en water te spelen. Erg mooi om te zien. Hier was ook een kleine olifant bij.
Uiteindelijk was de boottocht toch wel de moeite waard. Na aankomst weer terug het busje in en rond half 12 waren we weer terug. Bij het huis nog even gezeten en gewacht op de monteur voor de wifi in ons huisje. Inmiddels is dit nu gemaakt, maar het is niet altijd even goed. Vandaar dat de foto’s nog steeds niet lukken.
We hadden gedacht er een relax middag van te maken, maar zijn toch om half 2, na de lunch nog het Krugerpark ingegaan.
Dit was een goede beslissing, wat al vrij snel kwamen we mooie impala’s tegen en daarna een hele grote olifant, die stond helemaal alleen lekker te eten. Heel ontspannen, want er kwam me daar nog een enorme slurf tussen zijn benen hangen. Wij waren ervan onder de indruk. Verderop staken er nog een paar olifanten de weg over voor onze auto langs. Wat een prachtige, enorme beesten zijn het toch. Nog een klein stukje verderop liepen 2 giraffen langs de weg. Die liepen helaas weer snel door, hoop dat we die nog een keer wat beter van dichtbij tegenkomen. Langs een water onderweg lag een hele groep buffels op het gemak bij elkaar. Verderop in datzelfde water stonden een paar olifanten in de modder te poedelen. Ook weer een hoop apen onderweg in de struiken en nog meer olifanten. Denk dat het vandaag olifant woensdag was. Nog een paar herten en bovenop een rots zaten twee hele lieve klipspringers, een soort van klein bokje. Bij een ander water, waar we kwamen na van de weg afgegaan te zijn, zagen we nog een paar nijlpaarden, in het water en op de kant. Nog even bij de groep buffels gekeken, die waren inmiddels dichterbij en in het water. Toen maar snel richting uitgang van het park gereden. Nog een mooie zonsondergang op de foto gezet en toen naar huis.
Daar nog even lekker buiten op de veranda wat gedronken. Vanavond lekker gegeten, een Zuid Afrikaanse specialiteit, potjie, dat is vlees van wat hier in het wild loopt. Ik heb wrattenzwijn op, was erg lekker. Je kon ook nog kiezen voor zebra of eland.
Nu gaan we lekker naar bed. Morgen hoeven we niet zo vroeg op en gaan we nog een keer een andere richting op in het Krugerpark.