Van Phalaborwa naar Nkorho Bush Lodge - Reisverslag uit Acornhoek, Zuid-Afrika van Sandra Bos - WaarBenJij.nu Van Phalaborwa naar Nkorho Bush Lodge - Reisverslag uit Acornhoek, Zuid-Afrika van Sandra Bos - WaarBenJij.nu

Van Phalaborwa naar Nkorho Bush Lodge

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

11 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Acornhoek

Vandaag zijn we na het ontbijt vertrokken naar de Nkorho Bush Lodge. Een ritje van 175 km waar we 3,5 uur over zouden doen, volgens de informatie. Eerst benzine getankt, daar werd ook de auto schoongespoeld, dat was wel nodig met al dat stof erop.
De reis ging prima, we reden het grootste stuk langs het hek van het Krugerpark, we hadden er ook doorheen kunnen rijden, maar dan zou de rit nog 2,5 uur langer zijn. Het was de bedoeling dat we er voor 14 uur zouden zijn. Na een heel stuk op een goede weg te hebben gereden kwamen we op een weg met heel veel “potholes”, dat zijn kuilen in de weg. Niet normaal, iedereen gaat zigzaggend over de weg, zowel links als rechts, om de kuilen te ontwijken. Het leek wel een computerspelletje waar je met een joystick over een parcours gaat. Overal lopen ook nog mensen, koeien, honden en geiten langs de weg. Of er staan allemaal kraampjes waar de mensen boodschappen aan het doen zijn. Bijzonder om te zien hoe het dagelijkse leven hier is. Alles gebeurd op straat, overal afdakjes met kappers, daar wordt je geknipt en geschoren langs de weg. Uiteindelijk werd de weg iets beter tot we eraf moesten een zandweg op. Daar gingen we steeds meer de bush in. Daar reden we ook weer het Krugerpark in, want onze lodge is echt in het park. Om 13.15 uur waren we er en werden we opgewacht door 4 mensen van hier. Een warm ontvangst met een drankje. De koffers werden uit de auto gehaald en naar onze kamers gebracht. Wat is het hier prachtig, zo mooi en rustig. We hebben een prachtig uitzicht over het park, hier komen de wilde dieren ook gewoon. We mogen alleen lopen waar het licht is ’s avonds. De meiden hebben een eigen kamer verderop. Alles ziet er super de luxe uit. Om 14 uur wordt er getrommeld dat de lunch klaar is en eet je met iedereen die hier is aan twee tafels. Er zijn hier 7 kamers, dus dat zijn niet zo veel mensen. De lunch was heerlijk. Daarna even buiten bij het zwembad gezeten, het is hier 27 graden, dus heerlijk weer. Om 15.30 uur zijn we op onze eerste gamedrive gegaan. Een hele open jeep waar je in moest klimmen. Na de instructies over vasthouden en opletten voor zwiepende takken zijn we op weg gegaan. Al snel stond er een groepje gnoes onder een boom. De chauffeur weet veel te vertellen over de beesten hier. Verderop stonden 2 olifanten tussen de bomen. Na nog een klein stukje rijden stonden daar giraffen, zebra’s en nog een olifant. We moesten kiezen waar we eerst iets dichterbij wilden kijken. Het was een mooi plaatje zo bij elkaar. De olifant stond aan de Krugerpark kant van het pad. Daar mogen wij niet komen. De dieren kunnen overal komen, maar de rangers niet. Ze hebben ook steeds contact met andere rangers om elkaar te laten weten als ze ergens iets gezien hebben. Onze chauffeur kreeg duidelijk iets door en zei dat we ons goed vast moesten houden. Hij ging met een noodgang overal tussendoor, we moesten goed bukken om de takken en bomen te ontwijken. Het leek wel een achtbaan op de kermis. Wij wisten nog niet waar hij naar op weg was. Op een gegeven moment zei hij houd je camera klaar en kijk goed naar rechts, daar loopt een luipaard. Wat gaaf zeg, daar liep een luipaard, wat geweldig mooi. Er reed nog een andere jeep en het luipaard ging harder lopen, hij scheurde gewoon de bosjes in, reed over boompjes om hem te volgen, niet normaal wat een rit, maar zo gaaf. We konden er weer 1 afvinken van de Big Five. Nog 2 te gaan. De rit ging nu wat rustiger verder. Dit was allemaal in het eerste half uur van onze game drive, niet normaal.
Na nog een stukje verder gereden te hebben stond hij daar ineens, helemaal alleen, een grote witte neushoorn. Wat een imposant dier is dat zeg. Nog nooit van zo dichtbij gezien. Hij stond op zijn gemak gras te eten en stoorde zich niet aan ons. Nu nog 1 op de lijst. Dit is natuurlijk al geweldig op onze eerste rit. We rijden weer verder en daar ligt op een gegeven moment een leeuwin met jongen. Er waren 3 leeuwinnen en 6 kinderen. Een oma, 2 dochters en 6 kleintjes. Wat mooi, ze bleven gewoon liggen en dronken bij hun moeder. Ze zijn gewend aan de jeeps en weten dat dat geen gevaar voor ze is, daarom blijven ze gewoon liggen. We hebben daar een tijdje staan kijken, dat zou ik wel uren kunnen, zo mooi om te zien. Maar we moesten toch weer verder en er komen dan ook anderen aan die het ook willen zien. Ze gaan nooit met meer dan 2 /3 jeeps bij de jonge leeuwen staan.
Toen was het tijd om op een mooi open stuk wat te drinken en even uit de auto te gaan. Daar konden we ook de mooie zonsondergang bekijken. Mooie kleuren in de lucht, prachtig zo in de natuur. Zo stil en rustig. Inmiddels werd het wat frisser en moest je wel een vest aan trekken voor we verder gingen. Ook werd het snel donker en gingen de grote lampen aan om de rit verder te vervolgen. We hebben nog wat hertjes en konijnen gezien en waren om 19 uur weer terug. Daar werden we ontvangen met een warm verfrissingshanddoekje bij de vuurkorven met een drankje. Nog even aan de bar iets gedronken en om 19.30 uur werd er weer getrommeld dat het eten klaar was. Onder de sterrenhemel stonden de tafels gedekt. Er was weer een heerlijke maaltijd gekookt, gepaneerde garnalen vooraf, kip en lamsvlees van de gril en gegrilde groente, pompoen, rijst en sla. Nog appelcake met vanillesaus toe. Tijdens het toetje kwam het personeel nog traditioneel zingen, dansen en trommelen voor ons, erg leuk om te zien. Het is hier echt fantastisch mooi en heel bijzonder. Nu gaan we heerlijk slapen, morgen worden we om 5.30 uur wakker gemaakt en gaan we om 6 uur weer op pad de bush in. We zijn benieuwd wat we dan allemaal zien.