Speedboat tour aan de oostkant van Mauritius - Reisverslag uit Balaclava, Mauritius van Sandra Bos - WaarBenJij.nu Speedboat tour aan de oostkant van Mauritius - Reisverslag uit Balaclava, Mauritius van Sandra Bos - WaarBenJij.nu

Speedboat tour aan de oostkant van Mauritius

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

26 Augustus 2017 | Mauritius, Balaclava

Donderdag hebben we hier bij het hotel een lekkere stranddag gehad. In de middag kwam er wel een buitje regen, maar daarna schijnt de zon gewoon weer en het blijft warm.

Vrijdagochtend ging de wekker om 6.45 uur zodat we nog konden ontbijten voor we om 7.45 uur werden opgehaald voor onze boottocht. Het was een uur rijden van hier naar de plek aan de oostkust. Om het drukke verkeer in Port Louis (de hoofdstad) te vermijden reed de chauffeur door de bergen. Dat was voor ons ook wel leuk om te zien. Mooie groene plantages met ananas planten en veel suikerriet. Door een paar dorpjes. Er zijn hier veel Hindoes, dus ook van die Hindu tempels, heel kleurrijk. Om 9.15 uur waren we er en stapten we in de speedboat die daar klaar lag. Hier zaten nog 10 andere mensen bij. Iedereen was er dus we konden vertrekken. Aan deze kant van het eiland is de zee blauwer, de kleur zee die je in alle boekjes ziet. Evelien vond het bij ons hotel al niet zo blauw en was nu helemaal blij dat ze toch een keer zo'n mooie blauw zee zag. We vaarden langzaam weg en er werd iets verteld over de gang van zaken aan boord en wat we gingen doen vandaag. Daarna ging hij vol gas vooruit. Er hangt 2 x 150 PK achter die boot, dus dat ging best hard, wel heel gaaf. We stopten bij een mooi stuk om te snorkelen, daar zijn we allemaal met snorkels het water in gegaan. Het is zo mooi helder dat je de bodem kon zien. De schipper zei dat het wel 3 meter diep was daar, zo ziet het er niet uit. Er zwemmen veel vissen, groot en klein met mooie kleurtjes en streepjes. Heel leuk om met elkaar te doen. Toen we weer allemaal aan boord waren gingen we weer vol gas naar het volgende onbewoonde eilandje. Het was daar heel groen, veel mooie vogeltjes en zeesterren op het strand. Met wat kruimels in je hand kwamen de vogeltjes gewoon uit je hand eten. Daarna weer verder varen, naar Ile aux Fouquets National Park. Een onbewoond eilandje waar nog een oude vuurtoren staat. Vroeger kwamen langs dit eilandje de schepen binnen. Aan de andere kant van de doorgang in zee ligt een eilandje waar nog forten op staan uit de Franse tijd. We kregen even de tijd om een rondje te lopen. Eerst op je blote voeten door het water naar de kant met je slippers in je hand. De andere kant was ruiger met rotsen, mooi om te zien. Er hing inmiddels wel een hele donkere lucht die dichterbij kwam. Vol gas gingen we weg van de bui. We vaarden langs een plek waar allemaal visnetten in zee lagen. Daar zwommen een paar dolfijnen langs de netten. Wat gaaf, nog nooit dolfijnen in het wild gezien, zo leuk. Er zwommen er 3 of 4. Normaal zie je die aan deze kant niet, ze zitten aan de westkant. Daar gaan we maandag kijken. We hadden dus geluk ze tegen te komen.
Weer verder richting het mangrovebos en de waterval. Nog een bui, die doordat we zo hard vaarden, zeer deed op je gezicht. Maar het was kort en de zon ging weer schijnen. Dat is hier steeds zo, maar wel lekker en nog steeds niet koud, ook op zee niet. Tijdens het varen zag je het steeds groener worden langs de kant en we vaarden het tropische regenwoud van Mauritius in. Heel mooi en groen, de mangrovebomen langs de kant met de wortels in het water. Aan het eind een waterval, echt heel mooi. Hier leven weer aapjes in de bossen, daar zijn we nog voor gestopt om even te kijken en foto's te maken. Apen blijven leuk om te zien. Een stukje verder gevaren en daar stonden, op een mooi strandje, tafels gedekt voor onze bbq lunch. Toch bijzonder lunchen op zo'n speciaal plekje. We kregen vooraf kip en als hoofdgerecht garnalen en tonijn. Het was lekker allemaal. Je mocht nog even het water in als je dat wilde. Eef onze zwemster wil dat graag, even kijken of hier nog wat te zien is onder water. We moesten weer verder. We vaarden langs een platform op zee waar je kon parasailen achter een boot. De chinezen uit onze boot wilden dat graag, dus daar stopten we voor. De schipper vroeg of Mel en Eef het misschien ook wilden doen. Dat leek ze wel wat. Ze waren heel snel van de boot en hingen ook in 5 minuten in de lucht. Ze vonden het een super gave belevenis, zo in de lucht boven een prachtige blauwe zee.
Weer verder naar Ile aux Cerfs, dit is een toeristisch eiland waar we een uurtje konden relaxen. We hebben daar een stukje gelopen en even aan de andere kant gekeken, hier stond veel meer wind. Nog even wat foto's gemaakt op het witte zand met blauwe zee. Eef nog wat gesnorkeld en wij hebben een boekje zitten lezen op de boot. Om 16 uur moest iedereen weer terug zijn en vertrokken we weer terug naar het vaste land. We mochten nog snel iets drinken voordat ze vol gas zouden gaan. We gingen super hard over het water. Af en toe klapte de boot zo hard op het water dat je omhoog vloog van de bank af. We waren ook met 20 minuten terug. Hier stond het busje al op ons te wachten. We zijn weer door de bergen terug gegaan, want het was alweer spitsuur. Het was een super leuke dag die we niet hadden willen missen. Vandaag en morgen een relax weekend bij het hotel. Maandag worden we om 6 uur opgehaald voor ons boottochtje in het westen met hopelijk dolfijnen. Als er niks bijzonders gebeurd schrijf ik pas maandag weer een verslag.