Laatste dag in Zuid-Afrika, Robbeneiland - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Sandra Bos - WaarBenJij.nu Laatste dag in Zuid-Afrika, Robbeneiland - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Sandra Bos - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Zuid-Afrika, Robbeneiland

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

21 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Vanmorgen hebben we een beetje uitgeslapen en zijn we om 9.15 uur gaan ontbijten. Daarna een stukje door de Dorpstraat gelopen en een bezoekje gebracht aan "Ome Samie se Winkel". Daar verkopen ze van alles, het is ook een klein museum. Erg leuk om doorheen te lopen. De meiden een sleutelhanger gekocht en ik een pakje speelkaarten. Toen nog een kopje koffie gedronken en Mel en Eef een heerlijke wafel gegeten. Bij het hotel zijn we in de auto gestapt om weer naar Kaapstad te rijden voor ons uitgestelde bezoek aan Robbeneiland. Daar moesten we om 12.30 uur zijn, een half uur voor vertrek. We hebben geparkeerd in een parkeergarage tegenover "Victoria Warf" het enorme overdekte winkelcentrum. Daar moesten we doorheen om naar de haven te lopen. Bij het Robbeneiland museum hebben we lang in de rij voor het inschepen staan wachten. Uiteindelijk gingen we om 13.30 uur de boot op i.p.v. 13 uur. Er bleek een schip mankementen te hebben. Nu moesten we op een schip waar maar 145 mensen op konden, op die andere 300. Wij zaten er gelukkig op, er bleven nog heel wat mensen achter op de kade. Of die later nog gekomen zijn weet ik niet. Van een uur wachten wordt niemand vrolijk natuurlijk. We moesten een half uur varen en de zee was best wild. Aangekomen op Robbeneiland gingen we de bus in. Daarmee reden we langs wat belangrijke plaatsen op het eiland. Een gids vertelde overal iets over. Bij de plek waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten zijn we uitgestapt. Daar werden we in een ruimte ontvangen door een ex gevangene, hij vertelde hoe het er aan toe ging daar. Het was alleen heel jammer dat hij heel slecht te verstaan was. Hierdoor duurde het praatje best lang. We zijn met hem verder langs de cellen gelopen, en konden kijken in de cel waar Mandela gezeten heeft. Het was goed het een keer gezien te hebben, maar we hadden ons er allemaal meer van voorgesteld. Om 17 uur waren we weer terug in de haven. Voor de laatste keer het winkelcentrum door en nog een paar dingen gekocht. Toen stonden we in een dikke file de stad uit. Om 18.45 uur waren we weer bij ons hotel. Vanavond hebben we lekker gegeten bij het "Wijnhuis", een erg gezellig restaurant. Het regende alleen hard toen we naar huis moesten lopen, dus we waren een klein beetje nat allemaal. Nog een spelletje gespeeld en nu naar bed. Morgen vertrekken we om 15 uur naar Mauritius. Daar is het 2 uur later. We komen daar pas om 22.20 uur, lokale tijd aan. Dus morgen geen verslag. Dat doe ik woensdag weer.